Του Αλέξανδρου Ζαχαρόπουλου*
Ενώ στην πατρίδα μας αγωνιζόμαστε να φέρουμε το οικοσύστημα της ηλεκτροκίνησης στη ξηρά, μέσω των υβριδικών ή «καθαρόαιμων» ηλεκτροκίνητων μεταφορικών μέσων, στα υπόλοιπα προηγμένα τεχνολογικά κράτη ήδη οργανώνονται τα οικοσυστήματα ηλεκτροκίνησης και
ΠΡΑΣΙΝΟΚΙΝΗΣΗΣ(δηλαδή κίνηση με κινητήρες που καίνε πράσινα καύσιμα), για όλους τους μορφοτύπους επί ύδατος και εις αέρος. Το Λονδίνο υποδέχεται τα αυτόνομα ποτάμια ταξί ενώ στην
Αμερική και τη Κίνα η UBER θεμελιώνει γοργά το οικοσύστημα των αεροταξί.
Η μηχανοκίνηση στον αέρα απαιτεί κατάλληλους χώρους προσγείωσης-απογείωσης καθώς και ενδεδειγμένους αεροδιαδρόμους. Οι υποδομές των «αεροτροχονόμων» και πύργων ελέγχου για μικρά ΑΕΡΟΧΗΜΑΤΑ θα πρέπει να αλλάξει άρδην και να εξελιχθούν όπως θα απαιτήσουν οι νέοι καιροί των ιδιωτικών αεροπλοηγήσεων. Όπως χρησιμοποιούμε σήμερα τις μοτοσυκλέτες, οι θεριακλείδες ικάριοι Έλληνες το 2050, θα χρησιμοποιούν τις ΑΕΡΟΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΕΣ(ΑΕΡΟΜΗΧΑΝΕΣ) τους, θυμηθείτε τις νέες αυτές συνθετικές λέξεις που θα εισαχθούν στην καθημερινότητα μας!
Προφανώς ότι ίπταται, επί των Ελληνικών αιθέρων, εντός ή εκτός των πόλεων, θα χρειαστεί από την ΥΠΑ ένα χωροθετημένο σημείο κάθετης απογείωσης και προσγείωσης. Διεθνώς, στις αστικές περιοχές τα σημεία κάθετης απογείωσης-προσγείωσης, τα οποία πολλαπλασιάζονται κάθε έτος, είναι συνήθως ανοιχτοί χώροι σε κάποιο χώρο στάθμευσης, ενώ μεγάλο ποσοστό αυτών τοποθετούνται πλέον σε δώματα κτιρίων. Εις την πανμέγιστη Ελληνική γλώσσα εισαγάγουμε σήμερα τον όρο ΥΨΗΔΡΟΜΙΑ ως πιο δόκιμη για αυτές τις υποδομές. Κοιτάζοντας τις χρονοσειρές ωρίμανσης άλλων νέων υποδομών που σχετίζονται με νεοεισερχόμενα μεταφορικά μέσα, θεωρώ ότι στις σημερινές Ελληνικές γειτονίες όπου τώρα η τιμή ζώνης του ΥΠΟΙΚ τις έχει πάνω από 2500/τ.μ. προβλέπω να υπάρχει εκεί 1 ΥΨΗΔΡΟΜΙΟ άνα 5000 κατοίκους μέχρι το έτος 2050! συν ή πλην μια 5ετία.
Η εξέλιξη της αστικής και περιφερειακής αερομεταφοράς, επανδρωμένης ή μη-επανδρωμένης,
ηλεκτροκίνητης ή πρασινοκίνητης, θα εξαρτάται πάντα από τη δυνατότητα ύπαρξης ασφαλών σημείων, χωροθετημένων και αδειοδοτημένων (βάση νομοθεσίας), υποδομών προσγείωσης-απογείωσης των νέοεισερχόμενων ΑΕΡΟΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ(ΑΕΡΟΑΜΑΞΙΑ) και ΑΕΡΟΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝ(ΑΕΡΟΜΗΧΑΝΩΝ). Τα ΥΨΗΔΡΟΜΙΑ και τα κάθε είδους ΑΕΡΟΟΧΗΜΑΤΑ θα αλλάξουν το τρόπο ζωής μας πολλαπλώς μελλοντικά.
Πρέπει να συμμετάσχουμε ως ισότιμοι στις διεθνείς εξελίξεις μεταφορών λόγω της ιδανικής θέσης της ΑΟΖ μας στην συμβολή τρίων ηπείρων. Στη μετα-Covid και μετά-Τέμπη εποχή μας, η κατανόηση των προβλημάτων της οικονομίας μας και του Ελληνικού προβλήματος(που καλά κρατεί…όπως εξηγούσε τη δεκαετία του 1950 ο αείμνειστος καθ. Δασκαλάκης), άνοιξε διάπλατα το κοινωνικό πρόσταγμα που απαιτεί προβλεπτικές δημόσιες πολιτικές με γενναίες μεταρυθμίσεις. Πρέπει να δημιουργηθεί ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΜΙΚΡΟΑΕΡΟΧΗΜΑΤΩΝ, τώρα που βρίσκονται ακόμα σε ημιώριμο στάδιο, ώστε να υπάρξουν και εδώ τα απαραίτητα επιχειρηματικά clusters που θα εξάγουν τεχνογνωσία και θα φέρουν brain gains και συνάλλαγμα. Οι τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης blockchain και swarming θα μπορούν να επιλύσουν με ασφάλεια όλες τις διαδρομές όλων μας, ανεξάρτητα από ποια ΥΨΗΔΡΟΜΙΑ θα είναι τα σημεία εκκίνησης και προορισμού μας με το αερόχημα μας, ενώ θα ονομάζονται δικτυοκεντρικές αεροπλοηγήσεις. Πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης μπορούν να δρομολογήσουν και να υποστηρίξουν τις θεσμικές αλλαγές που χρειάζεται να γίνουν προς την υλοποίηση ενός εθνικού σχεδίου αστικών και περιαστικών συγκοινωνιών με μικρο-αεροχήματα,το οποίο θα δώσει επιτάχυνση επενδύσεων προς πάσα κατεύθυνση.
Υπάρχει λοιπόν ένα παράθυρο ευκαιρίας το οποίο πρέπει να εγείρουμε δυναμικά στη δημόσια σφαίρα ώστε να υπάρξει πολιτική ανταπόκριση για να εδραιωθεί το νομικό πλαίσιο που θα στηρίξει με βεβαιότητα τις επενδύσεις σε αυτές τις τεχνολογίες, οι οποίες θα γίνουν σίγουρα ώριμες εντός της δεκαετίας. Τις παντός τύπου ηλεκτροκίνητες και πρασινοκίνητες τεχνολογίες για τις μεταφορές επί άερος, αλλά και υδάτων δευτερευόντος(δεν ομιλούμε για την ποντοπόρες μεταφορές μας σήμερα σε αυτό το άρθρο).
Πρέπει το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών μαζί με τον εποπτευόμενο φορέα της ΥΠΑ να περάσει στην δημόσια διαβούλευση τα θέματα των αυτόνομων αεροχημάτων, θεμελιώνοντας νομικά τα νέα καινοτόμα οικοσυστήματα ΟΛΩΝ των ειδών της ηλεκτροκίνησης/ πρασινοκίνησης και των σχετικών υποδομών τους, π.χ. ΥΨΗΔΡΟΜΙΑ.
Θυμηθείτε λοιπόν τις λέξεις ΥΨΗΔΡΟΜΙΑ και ΑΕΡΟΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ, ΑΕΡΟΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΕΣ(ΑΕΡΟΜΗΧΑΝΕΣ) αλλά και ΠΡΑΣΙΝΟΚΙΝΗΣΗ και ΣΥΝΤΥΞΟΚΙΝΗΣΗ διότι
προβλέπω…τα εγγόνια μας θα μυδιάζουν με τις μηχανές κίνησης επί εδάφους που χρησιμοποιούμε
σήμερα. Ο Ελληνικός ουρανός, εάν όλα τα αεροχήματα υποχρεωτικά κινούνται μόνο με ηλεκτροκίνηση/πρασινοκίνηση(ή συντηξοκίνηση αργότερα) τότε θα είναι καθαρότερος και
γαλανότερος από σήμερα. Η Ελληνική πολιτεία οφείλει να φέρει γρηγορότερα τις απαιτούμενες
θεσμικές μετατροπές που χρειάζονται σήμερα ώστε να προσκαλέσουμε αντίστοιχες εξελίξεις και
επενδύσεις στην ΓΟΡΓΑ ανερχόμενη αεροχηματική οικονομία. Ας κερδίσουμε τους νέους αιθέρες και ας γίνουμε ένας πραγματικά Ίκαριος λαός, και τόπος με σύγχρονη αερομεταφορική οικονομία και
θεσμούς που ανταποκρίνεται στις εξελίξεις. Σας θυμίζω ότι ο Ελληνικός Ήλιος, αυτός ο τιτάνιος και
κολοσσιαίος Ηλιος μας…, θα στεγνώνει τα φτερά μας και θα φωτίζει το αερομεταφορικό μέλλον μας.
*Ο Αλέξανδρος Ζαχαρόπουλος είναι τυπική περίπτωση brain-gain Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός & Γεωλόγος MBA/MPA/MEng, έχει διεθνή καριέρα στο χώρο της ανάπτυξη υποδομών, και ερευνητής του TRANSLOG/Εργαστήριο Διοικητικής Επιστήμης του Οικονομικού Παναπιστημίου Αθηνών.
Το συγκεκριμένο άρθρο πρωτοδημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική εφημερίδα political.gr